Promieniowanie podczerwone – charakterystyka i wpływ na człowieka

Promieniowanie podczerwone to fale elektromagnetyczne w przedziałach od 760nm do 1mm. Podzielone są na 3 kategorie: IR-A – długość od 760 do 1400 nm, IR-B - długość od 1400 do 3000 nm i IR C – długość od 3000 nm do 1 nm. IR to promieniowanie wydzielane przez słońce, ale nie tylko, bo w skład wchodzi też promieniowanie ultrafioletowe i światło dzienne. Kiedy ludzka skóra, zostanie wystawiona na bezpośrednie promieniowanie, temperatura wzrasta do 40°C a w najgorszych przypadkach do 42,43 °C. To wynik konwersji w ciepło powoduje to, że woda jest ogrzewana w skórze i jej tkance. Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że IR-A dociera do tkanki podskórnej, w której nie widać wzrostu temperatury, tymczasem IR-B i IR-C odwrotnie jak IR-A, gromadzi się w naskórku, powodując wzrost temperatury.

Promieniowanie podczerwone a skóra człowieka

Otóż oddziaływanie podczerwieni, jest zbyt bardziej niebezpieczne, niż się wcześniej spodziewano. Z wypowiedzi dr Paula Franka, wynika że: „ Większość promieni infarared zatrzymuje się na powierzchni skóry i nie powoduje ubocznych skutków poza obrębem naskórka. Jednak jeden z typów promieni, dokładnie IR-A dociera do tych warstw skóry, w których tworzone są komórki”. Dlatego obecnie wiemy, że promienie IR powodują starzenie skóry.

Prace prowadzone przez Journal of Investigative Dermatology, jednoznacznie stwierdzają, że to IR-A zmienia kolagen, elastyny i proteiny, występujące w skórze. Badania te pomogły w stwierdzeniu, że to właśnie IR-A niszczy kolagenowe włókna, przyspieszając przy tym starzenie skóry.

Prof. Dr hab. Joanna Narbutt podaje argumenty, które potwierdzają wyżej wymienioną pracę wykonywaną przez Journal of Investigative Dermatology: „W prowadzonych badaniach naukowych wykazano, że IR, podobnie do UVA i UVB ma zdolność do aktywacji szlaków przekazów komórkowych, prowadzących do transkrypcji genów. Zjawiskiem leżącym u podłoża tych zjawisk jest zdolność IR do generacji wolnych rodników tlenowych. Jedną z konsekwencji działania IR jest nasilenie ekspresji metaloproteinaz macierzy komórkowej, które mają zdolność degradacji kolagenu typu 1 i 3 oraz włókien elastycznych. To zjawisko jest jednym z elementów procesu przyspieszonego fotostarzenia się skóry”.

promieniowanie podczerwone, podczerwień, IR, fale elektromagnetyczne, fizyka

Promieniowanie podczerwone i jego wpływ na angiogenezę

Proces angiogenezy to inaczej tworzenie naczyń włosowatych na bazie istniejących. Dlatego, podczas oddziaływania promieni słonecznych na skórę, mogą być jeszcze nieszczelne. Co zmierza do tego, że w organizmie pojawiają się stany zapalne w naczyniach. Co ciekawe, promienie IR zaburzają współpracę pomiędzy pro- i anty- angiogenami.

Promieniowanie IR, jest największym zagrożeniem dla osób posiadających skórę naczynkową, nadreaktywną i nadwrażliwą. Dlatego nie wystarczy chronic się w tym przypadku, tylko przed promieniowaniem UV. Podczerwień, to obecnie gorący temat wśród naukowców i lekarzy na całym świecie, jednak często pacjenci na ten temat nie mają wystarczającej wiedzy.

promieniowanie podczerwone, podczerwień, IR, pacjent, człowiek