Samochód elektryczny

Samochód  elektryczny coraz częściej pojawia się na drogach także w Polsce. Choć nadal jest to niewielki odsetek pojazdów poruszających się na drodze, to z roku na rok systematycznie on rośnie. Są liczne zalety posiadania takiego pojazdu jak, chociażby bardzo ekonomiczna jazda. W tym artykule przybliżymy historię powstania pierwszych pojazdów elektrycznych oraz korzystne właściwości takiego napędu.

Samochód elektryczny - kiedy powstał pierwszy?

Choć pojęcie samochodu elektrycznego wydaje się bardzo współczesne, to jest to pogląd bardzo mylny. Pierwowzór takiego pojazdu powstał już w pierwszej połowie XIX wieku! W 1834 roku Thomas Davenport zbudował powóz, czerpiący energię z ogniwa galwanicznego Vloty – prekursora baterii. Był to czas, kiedy elektrotechnika dopiero raczkowała i nie było jeszcze żarówki. Pierwsze auto elektryczne wyprzedziło budowę prekursora konstrukcji spalinowych (1885), ponieważ już w 1882 roku powstał pojazd skonstruowany przez Percy’ego i Aytona. Był to trójkołowy samochód zasilany bateriami, które ważyły 45 kg. Ówczesną konkurencją dla samochodów elektrycznych były pojazdy parowe. Ich zaletą była między innymi cicha praca oraz łatwość obsługi i prowadzenia. Pod koniec XIX wieku pojawiły się elektryczne karety na ulicach miast angielskich, rozwijające prędkość około 14 km/h. W 1898 roku pojazd elektryczny osiągnął prędkość 63 km/h, a rekord ten został pobity rok później do wartości 105,9 km/h samochodem o nadwoziu w kształcie pocisku.

Mimo tych sukcesów pojazdy te nie osiągnęły wysokiej popularności i przegrały z innymi formami napędu. Przyczyną był przede wszystkim wysoki ciężar baterii oraz niewielki zasięg elektrycznych konstrukcji. Koszt wykonania takiego pojazdu był również wysoki i wiązał się z koniecznością ładowania baterii i akumulatorów, co w tamtych czasach nie było sprawą tak prostą. Choć prace nad pojazdami elektrycznymi nadal trwały, to były one przyćmione przez rozwój motoryzacji spalinowej. Przełomem nastąpił krótko po drugiej wojnie światowej, kiedy wynaleziono tranzystor. Przyczynił się on do miniaturyzacji oprzyrządowania i zastąpił lampy elektronowe. Pierwszy samochód tranzystorowy skonstruowany przez firmę Henney Killowatt rozpędzał się do 96 km/h, a pojedyncze ładowanie pozwalało na godzinę ciągłej jazdy. Na samochód elektryczny produkowany masowo trzeba było czekać do końca lat dziewięćdziesiątych.

samochód elektryczny, napęd elektryczny, silnik elektryczny,

Samochód elektryczny - korzyści z użytkowania

Główną zaletą napędu elektrycznego jest niewielki koszt eksploatacji w porównaniu z paliwami płynnymi, które są obciążone wysokim podatkiem akcyzowym. Dla porównania koszt przejechania 100km pojazdem Tesli wynosi około 6zł, pojazd spalinowy o podobnej mocy pochłonie w najlepszym wypadku minimum 50zł. Dodatkowo silniki elektryczne nie posiadają obiegu oleju, a ponadto często są chłodzone powietrzem, co pozwala na jeszcze większą redukcję kosztów. Co istotne z punktu stabilności państwa ceny energii elektrycznej są znacznie bardziej przewidywalne niż wartość ropy czy gazu. Są one znacznie mniej uzależnione od rozwoju wydarzeń na arenie międzynarodowej, a wzrost udziału energii elektrycznej w transporcie zwiększa niezależność kraju od ropy naftowej. Zastosowanie silnika elektrycznego pozwala na uzyskanie pojazdu łatwo sterowalnego i o bardzo wysokiej sprawności, sięgającej nawet 75-80%. Konstrukcja silnika elektrycznego jest znacznie prostsza niż spalinowego, a co za tym idzie, od początku ruchu posiada on wysoki moment obrotowy, więc znika konieczność stosowania skrzyni biegów znanej z tradycyjnych samochodów.

samochód elektryczny, silnik elektryczny, napęd elektryczny, prąd, napięcie

Tagged under: , , , ,

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (462 votes, average: 4,37 out of 5)
Loading...
pobierz z Google Play pobierz z App Store
Back to top