Jak powstał samolot?
Choć pierwszy samolot wzniósł się w powietrze lekko ponad sto lat temu, to człowiek marzył o lataniu od czasów starożytnych. Już pod koniec średniowiecza pojawiły się pierwsze, wykraczające poza swoje czasy projekty narzędzi mających umożliwić człowiekowi oderwanie się od ziemi. Oto historia lotnictwa, której zwieńczeniem było zdobycie przestworzy.
Pierwsze marzenia o lotnictwie
W połowie XII wieku angielski filozof Roger Bacon napisał jedną z pierwszych znamiennych rozpraw, dotyczących możliwości lotu przez człowieka. Na przełomie XV i XVI w. słynny wynalazca Leonardo daVinci jako pierwszy na świecie zajął się kwestią lotnictwa w sposób naukowy. Znacząco wyprzedził swoja epokę formułując notatki oraz szkice rozwiązań konstrukcyjnych, które do dzisiaj szokują swoją doskonałością i innowacyjnością. Opracował on m.in. teorię spadochronu, poszukiwał możliwości lotu człowieka za pomocą skrzydeł czy maszyny, która przypomina dzisiejszy śmigłowiec i balon.
Po raz pierwszy jednak wznieśliśmy się w powietrze dużo później. Było to możliwe dzięki dwóm francuskim konstruktorom – Józefowi i Stefanowi Montgolfier. Skonstruowali oni prymitywny aerostat i oderwali się od ziemi w samodzielnie zbudowanym balonie. Miało to miejsce 21 listopada 1783r. w Paryżu. Ten prosty statek powietrzny opierał swoją siłę nośną na palenisku zawieszonym pod otwartą u dołu powłoką balonu. Krótko potem ten rewolucyjny projekt został ulepszony i rodak twórców pierwowzoru – Cezar Charles zaprezentował ulepszoną wersję balonu z gumową powłoką wypełnioną wodorem, którym wykonał dwugodzinny lot, pokonując 60km. W 1785r. miał miejsce przelot balonem nad kanałem La Manche, który ugruntował zapoczątkowanie ery balonów. Znalazły one zastosowanie zarówno sportowe jak i wojskowe, a w połowie XIXw. Zaczęto budować wielkich rozmiarów sterowce, czyli balony napędzane za pomocą silnika. Na szczyt ich rozwoju przypada okres I wojny światowej, gdzie były powszechnie stosowane przez obie strony konfliktu.
Od spadochronu do szybowca
Kolejnym krokiem na drodze do powstania współcześnie znanych nam maszyn była budowa spadochronu. Pierwszy taki powstał również dzięki Montgolfierowi, który wraz z kilkoma innymi pasjonatami lotnictwa w 1783r. zbudował prototyp tego narzędzia i „wykonał” pierwszy skok. Nie zrobił tego jednak osobiście, a opuścił na nim z wysokiej wieży barana. Pierwszym człowiekiem, który to zrobił był Blanchard, gdy wykonał z konieczności taki skok ewakuując się z uszkodzonego balonu.
Następnym krokiem było powstanie pierwszych szybowców, zbudowany przez Clementa Adera (kolejnego francuza) samolot oderwał się od ziemi i wykonał krótki lot na długości 50m. Kolejny ważny punkt w historii lotnictwa to przełom XIX i XX w. wtedy to miały miejsce niezależne od siebie przeloty szybowcowe, które wykonali Niemiec Otto Lilienthal i Amerykanin Octave Chanute.
Pierwszy samolot
Zwieńczeniem początków lotnictwa była oczywiście powszechnie znana historia braci Orville’a i Wilbur’a Wright. Swoją przygodę z lotnictwem rozpoczęli od stworzenia szybowców podobnych do konstrukcji Chanute’a. Jak się okazało ich maszyna miała solidne właściwości lotne i udało im się podczas prób osiągnąć odległość 620m, lecąc przez 20 sekund. Wkrótce sięgnęli oni po silnik spalinowy, benzynowy. W 1903r. Zbudowali oni jego prototyp o mocy 16KM, który napędzał dwa śmigła pchające statek powietrzny. Pilot sterował maszyną w pozycji leżącej i mógł manewrować sterem kierunku oraz głębokości.
17 grudnia 1903r. W miejscowości Kitty Hawk na lokalnym wzniesieniu bracia Wright zrealizowali serię udanych lotów na odległość od 36 do 284m i czasie trwania od 12 do 59s. Niecały rok później wykonali pierwszy lot po zamkniętym obwodzie, a wkrótce zabrali na pokład pasażera. 5 października 1905r. Ich samolot utrzymał się w powietrzu ponad 38 minut i przeleciał odległość 39km. Po tym wydarzeniu Orville Wright przeniósł się do Europy gdzie kontynuował swoje działania.
Dokonania braci Wright były o tyle istotne, że zapoczątkowały rozwój współcześnie znanego nam lotnictwa i wysyp interesujących, nowoczesnych konstrukcji. Do wybuchu I wojny światowej zaczęto budować całkowicie użyteczne samoloty, które znalazły zastosowanie bojowe. Powstawały pierwsze myśliwce i bombowce. Po jej zakończeniu prawie każde państwo posiadało siły powietrzne, specjalne szkoły dla pilotów i zakłady produkujące samoloty.